Wednesday, November 30, 2011

telekung dan pakaian harian



assalamualaikum.


okay, entry pasal telekung. perkara ni mungkin bukan lifestyle aku dekat rumah tapi mungkin juga bukan korang. tapi, tiba-tiba tadi aku teringat kehidupan dekat mrsm lenggong. masa nak sembahyang tu mesti nampak pelbagai telekung yang ada kotor lah apa lah. okay, aku tengah dalam proses nak tegur but apa yang aku nak cerita ni based on apa yang aku perhati. dalam cerita ni memang aku tak pernah buat cuma aku translate bagi jadi cerita aku. okay ? bacalah. tunggu lagi (:

_________________________________

telekung.

telekung kan pakaian kita bila nak bertemu dengan Yang Maha Esa takkanlah telekung yang bertahi lalat pun nak guna. Allah kan tak suka hamba-Nya tak bersih bila sujud kepada dia.

pakaian harian.

kalau nak pergi annual dinner ke jumpa boyfriend ke mesti nak pakai lawa-lawa. mesti nak yang branded, mahal, lebih dari orang. kalau kotor ? bertahi lalat ? sumpah tak lah. 

_________________________________

telekung.

kalau hari sabtu, bila dah penat balik sembahyang jemaah maghrib dengan isya' mesti balik bilik landing atas katil terus punya. then, malas nak lipat telekung terus simpan dalam locker. esok nak sembahyang subuh pakailah berkedut-kedut tu. alah, sekejap je kan sembahyang tu. kesah apa.

pakaian harian.

esok hari khamis. confirm dah tak iron baju sekolah sebab esok boleh pakai baju sekolah biru yang tadi. tudung pun malas iron. tiba-tiba esok nak pergi sekolah, tengok tudung tak betul. usaha pi tempat iron tunggu after yang banyak tu semata-mata nak hilangkan kedut sikit walaupun tahu sat lagi kena denda dengan BWP. sebab nanti tudung senget boyfriend tak nak pandang pula.

_________________________________

telekung.

tadi petang makan sambal belacan dengan ikan kayu kat ds. then, aku kan dah biasa pakai telekung terus. makan dah lah macam budak-budak tumpah sana sini. so mesti kena telekung punya. then, malas nak cuci. pakailah telekung yang sama esok dan hari seterusnya.

pakaian harian.

petang nanti nak jumpa secret admire kat depan PUM. hha, dia nak bagi cadbury. pakai sikit punya lawalah eh. tiba-tiba tengok baju kotor kena sos semalam. sikit je pun. fuh, tak boleh jadi mesti kena tukar. sat lagi dia tegur pula baju kotor. hhe, terus pergi tukar. 


_________________________________


telekung.


masa form one dulu pakai telekung ni jgak. sekarang dah form five. pakai telekung ni jugak lah. hmm, tak pa tak payah tukar banyak-banyak lah. kalau kotor pi rendam clorox ja. lagipun, kalau beli lain membazir. bazir kan amalan syaitan.


pakaian harian.


reunion minggu lepas kat penang. pakai blouse orang bagi. reunion esok kat taiping. kena beli baju lain lah. nanti letak gambar dekat facebook orang kata pakai baju sama pula. malu lah aku. okay, kena beli baju lain. lagi mahal punya.


_________________________________




nampak tak perbezaan antara telekung dan pakaian harian kita semua. kita semua ? entahlah. maybe ada lah sebahagian. hmm. ada yang lebih pentingkan telekung sebab yang tu lah pakaian kita yang akan kita pakai di dalam kubur nanti. ada juga yang sentiasa mahukan yang terbaik dari segi pakaian harian. aku tak cakap yang telekung segala-galanya, pakaian harian biar pakai selekeh. tak. tak boleh jugak. cuba seimbangkan antara dua tu. 


ohhhh emmm geee, maaf aku memang tak pernah bagi nasihat dari segi agama ni. ni kali pertama. hha, maaf kalau tak faham. tapi kalau korang dapat faham sikit pun dah bersyukur dah aku.


i'm just trying to make it right !


No comments:

Daisypath Happy Birthday tickers